Wednesday 17 December 2008

Rahsia Wajah & Hati Yang Cantik

Assalamualaikum.

Semua orang terutamanya wanita nak wajah yang cantik. Tapi apalah gunanya wajah yang cantik kalau hati tidak secantik dan semanis wajah. Lelaki pun suka memandang wanita yang cantik. Kenapa ek? Emm jawapannya mudah saja...kerana hati orang yang memandang pun x berapa cantik. Kalau hatinya cantik tentu dia tidak meletakkan kecantikan wajah sebagai priority.

Perbualanku bersama suami ketika bersarapan tadi berkisar tentang topik ini. Cerita suamiku tentang kawannya yang agak memilih wanita cantik untuk dijadikan isteri. Bagi aku majoriti lelaki macam tu. Bohongla kalau mereka katakan

"saya x memandang rupa paras, yang penting dia boleh jadi isteri yang baik"

Emm betul ke? Tepuk dada tanya iman jangan tanya 'aiman'. Tapi aku x nafikan memang ada lelaki yang langsung tidak memandang kecantikan wanita yang hendak dijadikan isteri. Bagi mereka kecantikan hati yang paling utama. Tentulah mereka orang yang cantik dan bersih hatinya.

Apapun kecantikan wajah itu suatu yang bersifat subjektif. Pandangan setiap orang adalah berbeza. Bak kata ibuku "kalau pandangan sume orang tu sama takkan habis la kain kat kedai tu"


Untuk mendapatkan hati dan wajah yang cantik ini rahsianya...

1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir dan berdoa.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah 'olahraga'. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita menggerakkan seluruh tubuh.Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan doa.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati.. Jangan lupa bisikkan 'kata kunci' "Allahuma Kama Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii" (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku). (HR Ahmad).- DOA TENGOK CERMIN

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takabur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Selamat mencuba...


No comments:

 
Copyright @ 2008 Kembara Di Bumi Tuhan: Rahsia Wajah & Hati Yang Cantik | Original Template: Uno Design Studio | Modified By: iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top