Wednesday, 26 August 2009

Selamat Hari Lahir Sayang

Assalamualaikum...


26 Ogos 2008
(25 Syaaban 1429H)

Peristiwa 1 - Anwar Ibrahim menang di Permatang Pauh

Peristiwa 2 - Balqis binti Muhammad Zaidan selamat dilahirkan pada 12.02 tengahari di HSNZ


26 Ogos 2009 (5 Ramadhan 1430H)

Genap la setahun usia puteri kesayanganku. Beberapa sms mengucapkan selamat hari lahir untuk Balqis aku terima dari teman2 yang ingat tarikh lahir Balqis. Thanks untuk semua. Agak2 apa yang Balqis dah boleh buat dalam usia sekarang ye. Emm...Jom kita tengok video ni


video


Alhamdulillah Balqis dah semakin aktif dan menunjukkan perkembangan yang baik. Kata cikgu Anita, kalau nak compare dengan kanak2 seperti Balqis, perkembangannya agak cepat. Di sekolah Balqis selalu dapat pujian cikgu.

"Very good la this girl"

"Orang lain belajar bulan ke bulan. Balqis belajar minggu ke minggu. Good girl"

Itu antara pujian2 untuk Balqis. Umi ngan Abi pun tumpang bangga dengan pujian demi pujian yang diberikan. Semoga Balqis boleh pecah rekod kanak2 SD yang paling cepat boleh jalan. Amiiin

Wednesday, 19 August 2009

Ahlan Wasahlan Ya RAMADHAN

Assalamualaikum...

Ramadhan datang lagi. Pelbagai reaksi yang kuterima menjelang ramadhan yang akan datang dua tiga hari lagi...

Situasi 1

"Nak homework tak cuti ni?" aku pura2 bertanya soalan yang aku sendiri sudah tahu jawapannya kepada anak2 muridku.

"ala cikgu, x payah homework la. Pose letih la cikgu. malam nak terawih pulak" pandai pulak budak2 ni mereka alasan

Situasi 2

"Emm ada seminggu lagi masa kita boleh makan" kata cikgu A

"Kenapa pulak?" cikgu B kebingungan

"Yela, minggu depan nak pose dah" cikgu A mengingatkan cikgu B

"Ha'ah la. jap je kan. Pose yang lepas x abis lagi ni" Cikgu B mula tersedar


Itulah antara 'persiapan' dan tanggapan sesetengah orang terhadap ramadhan. Pada aku, inilah saat yang dinanti2kan sekian lama. Aku langsung tidak terasa manisnya ramadhan pada tahun lepas kerana tidak dapat berpuasa dan berterawih selama sebulan. Kedatangan Balqis seminggu sebelum tibanya ramadhan menyebabkan aku menyambut kedatangan ramadhan yang lalu dalam keadaan berpantang. Semoga Ramadhan kali ini adalah ramadhan terbaik untuk kita semua. Selamat beribadat diucapkan kepada semua

Doa Awal Ramadhan

"Ya ALLAH, telah tiba bulan Ramadhan dan telah Engkau tetapkan ke atas kami berpuasa selama bulan ini. Dan engkau telah menurunkan al-Quran sebagai petunjuk untuk sekalian manusia dan sebagai penerangan bagi petunjuk dan kebenaran. Ya ALLAH, bantuilah kami untuk mengerjakan ibadah puasa. terimalah puasa kami dan peliharalah puasa bagi kami dalam kemudahan dan berilah kesihatan yang Engkau berikan kepada kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Berkuasa atas setiap sesuatu. Wahai Yang Pemurah lagi Maha Mengasihani"

 
Copyright @ 2008 Kembara Di Bumi Tuhan: August 2009 | Original Template: Uno Design Studio | Modified By: iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top