Tuesday 16 December 2008

Kisah Balqis-Part II


Anak Istimewa

Sewaktu nurse meletakkan Balqis di pangkuanku buat pertama kalinya, aku langsung tidak perasan apa2 perubahan atau kelainan pada wajahnya. Sehinggalah Dr Wan datang kepadaku.

"Kita nampak baby ni macam ada tanda2 Down Sindrome sikit. Tapi kena check dulu la dengan peadiatrik"

Aku hanya mengangguk lemah mendengar berita itu. Entah kekuatan dari mana yang datang. Aku langsung tidak menitiskan airmata. Mungkin kerana masih penat menggunakan sepenuh tenaga untuk melahirkan Balqis.

"Kita akan bagi tarikh untuk puan berjumpa dengan pakar kanak2" sambung Dr wan lagi. Aku diam tidak terkata.

Sewaktu aku ditolak ke wad, nurse memaklumkan berita itu kepada suamiku. Kulihat wajahnya sedikit terkejut tapi dia masih bersahaja. Mungkin hendak menjaga perasaanku. Berita itu dimaklumkan kepada keluarga terdekat. Mertuaku datang menziarahiku petang itu. Banyak sms yang kuterima mengucapkan tahniah atas kelahiran itu. Hari itu aku masih tenang dan langsung tidak menangis. Mungkin kepenatan yang kurasakan mengatasi perasaanku yang lain.

Keesokan harinya airmataku tumpah jua bila ibuku di kampung menelefonku dan memintaku bersabar di atas ujian ini. Seboleh mungkin aku tidak mahu menangis kerana itu bermakna aku tidak dapat menerima kenyataan ini.

Mujur ada suami dan keluarga yang begitu memahami dan sentiasa menyokong aku. Apa saja yang berlaku, Umi tetap sayang Balqis sepenuh hati. Umi berjanji akan memberikan yang terbaik untuk Balqis...


to be continued...

2 comments:

* ainul AB * said...

Salam june, sorry to hear about that. I really didn't notice it until I read your blog. She looks normal, really! Very cure for me. Dugaan ini utk org yg terpilih spt awk, awk sgt tabah. Pray whatever the best for her. InsyaAllah, semoga Allah mempermudahkan segala urusan awk sekeluarga.

Klo turun KL, bgtau la. Boleh dtg rumah kami kat Subang Bestari. Kite pun dah bertahun lamenye tak jmpe kan.

Anonymous said...

Semoga tabah, menghadapi dugaan..

 
Copyright @ 2008 Kembara Di Bumi Tuhan: Kisah Balqis-Part II | Original Template: Uno Design Studio | Modified By: iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top