Wednesday, 30 December 2009

Ekspedisi Bermaklumat PSDT

Assalamualaikum w.b.t

Baru2 ni Balqis, umi dan Ciksu Mira ikut rombongan Ekspedisi bermaklumat ke rumah Persatuan Sindrom Down Malaysia (PSDM) di Kuala Lumpur. Sebanyak 20 keluarga mengikuti rombongan ini dengan menaiki 2 buah bas. Kami bertolak lebih kurang jam 9.00am dari Kuala Terengganu pada 21.12.09 dan tiba di KL jam 6.30pm. Penginapan kami adalah di Institut Latihan MAKPEM, Bandar Baru Sentul.


dengar taklimat daripada pengerusi persatuan sebelum bertolak


Balqis dan ciksu Mira dalam bas. Seronok betul Balqis dapat naik bas

Selepas makan malam, kami semua berpeluang mendengar perkongsian ilmu tentang anak2 SD daripada Dr Sharifah Zainiyah Syed Yahya yang merupakan mantan presiden PSDM. Banyak perkara baru yang aku dapat daripada ceramah pada malam itu. Terutamanya tentang tingkahlaku anak2 SD yang bakal aku tempuhi bila Balqis semakin membesar nanti. Rupa2nya banyak lagi cabaran yang menanti aku dan suami untuk membesarkan anak istimewa kami ini.


cenderahati untuk Dr Syarifah

Keesokan harinya, kami melawat ke rumah PSDM yang terletak di Persiaran U-Tant. Rombongan kami disambut mesra oleh Presiden PSDM serta beberapa keluarga PSDM di sana. Selepas mendengar taklimat tentang PSDM, kami dihiburkan dengan persembahan dari anak2 DS di sana. Anak2 istimewa dari Trg juga tidak melepaskan peluang tunjuk bakat masing2. Menyanyi, bersilat, menari dan macam2 gaya lagi. Seronok tgk anak2 di gembira. Tapi semua persembahan itu berbentuk hiburan dan lagu2 masa kini. Tiba2 terlintas di fikiranku, kenapa anak2 ini tidak diisi dengan hiburan2 Islamic. Aku yakin, mereka boleh diasuh dan dididik dengan keimanan walaupun mereka tidak memahami tentang taklifan yang diwajibkan ke atas orang2 normal, sekurang2nya mereka tidak disibukkan dengan perkara2 yang melalaikan. InsyaAllah aku akan cuba mendidik balqis sebaik mungkin.


rumah Persatuan Down Sindrom Malaysia


sume pakat nak tunjuk bakat terpendam.


si kembar down sindrom


umi, adik pun nak wat persembahan gak. nak nasyid lagu
yang umi dan abi ajar tu


Lepas dah makan kenyang2 kami ke Putrajaya untuk solat. Kemudian pergi shopping kat Sogo. Tak tau nak beli apa. Beli baju je untuk Balqis. Penat betul berjalan seharian. Malam tu tido dengan nyenyaknya.

Pagi besoknya, kami bertolak pulang ke Kuala Trg lebih kurang jam 9. Alhamdulillah rombongan n kami selamat tiba sekitar jam 5 ptg. Apapun aku enjoy the trip. Seronok dapat berkenalan dengan ramai orang. Dapat berkongsi pengalaman dengan parents yang dah punya anak yang besar. Bayyak ilmu baru yang aku dapat daripada program kali ni. Hopefully next time abi dapat join sama dalam program2 persatuan.

kenapa cepat sangat nak balik ni umi. adik xnak balik lagi

2 comments:

Dari Hati said...

Tok kkabo kat Ibu Sue pong..Kak Balqis mari shopping kat SOGO..Kalu janji mmolek, buleh bawak adik Irsyad gi jumpa..

ummubalqis said...

shoping kt SOGO tu xdok dalam tentatif program k.su. last minit punya perancangan

 
Copyright @ 2008 Kembara Di Bumi Tuhan: Ekspedisi Bermaklumat PSDT | Original Template: Uno Design Studio | Modified By: iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top