Wednesday 20 May 2009

Balqis & Sekolah

Assalamualaikum w.b.t

Hari ni merupakan hari pertama Balqis dihantar ke sekolah Pusat Harian Sindrom Down yang terletak di Kuala Ibai. Setelah diberi keizinan oleh Pengetua, umi pulang seawal jam 1.00 ptg untuk bersiap-siap membawa Balqis ke kelas yang bermula jam 1.45 ptg. Umi dan Abi tak sabar dan begitu excited nak bawak Balqis ke sekolah. Sampai saja di hadapan sekolah, Balqis dah terlena di pangkuan umi.

"Alamak adik (panggilan Balqis di rumah) dah tido la" kata umi

"Bangun dik, dah sampai sekolah ni" Abi mematikan enjin kereta

Bila didukung keluar dari kereta je, Balqis dah jaga. Agaknya dia pun dah tak sabar nak belajar. Kedatangan kami disambut oleh Cikgu Anita dan anaknya, Sonia yang juga merupakan seorang anak istimewa seperti Balqis. Umurnya sudah mencecah 22 tahun. Dialah yang membantu ibunya menguruskan pusat tersebut.

"Hari ni saya akan buat assessment dulu untuk menilai sejauh mana tahap dan kemampuan dia" terang Cikgu Anita kepada kami.

Dia adalah seorang wanita berbangsa India yang berasal dari Melaka dan telah lama menetap di Terengganu. Telah lebih 12 tahun dia berkhidmat di Pusat itu sebagai trainer tetap.


sempat lagi dia posing kat sekolah

Cikgu anita meminta umi meletakkan Balqis. Dia mula membuat penilaian terhadap kebolehan Balqis secara fizikal. Kemudian dia menunjukkan beberapa excercise yang boleh dilakukan seperti latihan merangkak dan duduk. Dalam usia mencecah 9 bulan, Balqis belum boleh merangkak lagi.

"Biasanya budak macam ni bila boleh jalan?" umi bertanya kepada cikgu Balqis

"Paling awal pun 2 years. Ada yang sampai 4 years" jawapan itu membuatkan umi bertekad untuk train Balqis supaya memecahkan rekod 2 tahun itu. Balqis mesti boleh! Anak umi dan abi kan hebat...

kemahiran memegang objek

Cikgu Anita memberikan sedikit penjelasan kepada umi tentang tingkahlaku kanak2 SD. Memasuki tahun kedua, kanak2 ini akan mula menunjukkan sikap protes dan emosinya yang tinggi. Dia akan mudah merajuk, marah dan sebagainya. So umi dan abi perlu sabar berdepan dengan semua tu nanti. Mereka juga mempunyai memori yang sangat kuat. Haa kalau nak berjanji tu wajib ditepati.

Menghampiri jam 4 petang, Balqis mula keletihan. Dah berapa kali dia menguap. Akhirnya Cikgu Anita berpesan kepada umi supaya membawa gambar, salinan surat beranak dan tuala minggu depan. Alhamdulillah banyak benda yang umi belajar di sini.

imej terbaru "ustazah" BAlqis

6 comments:

Unknown said...

subhanallah, bijak nyer balqis. comel pulak tuh. buat ju n zaidan, teruskan tabah dan bsemangat yer. seronok nye bc kisah2 balqis n umi nyer.

Puan Sue said...

lawo nye ustazah..ibu su tgk dah semakin berisi..

ummubalqis said...

emm anak umi. mesti la comel dan bijak mcm umi dia. heheh

amdang81 said...

anak abi dia la.. mesti comel dan bijak macam abi dia.. kan Balqis kan?

Unknown said...

jue, esok tikah blk tganu. yahooo..

sya said...

alalala, comelnya balqis pakai tudung.. :)

bagus balqis pegi sekolah.. banyak benda yang dia boleh belajar dari awal kan? harap2nya balqis berjaya jadi seorang kanak2 yang hebat! :)

go go chayok balqis! :P

 
Copyright @ 2008 Kembara Di Bumi Tuhan: Balqis & Sekolah | Original Template: Uno Design Studio | Modified By: iEn | Resolution: 1024x768 | Best View: Firefox | Top